Körkortsbloggen

1 april 2009 kom en ändring i lagarna som reglerar vad man måste föra för att få körkort. Den obligatoriska riskutbildningen också kallad halkbana kompletterades med en ny utbildning, Risk 1. Riskutbildning 1 är en teoretisk utbildning som behandlar förarens riskfaktorer, typ trötthet, droger osv. Den ingår i regeringens nollvision, alltså satsningen på att ingen skall behöva dö i trafiken.

Det går hyfsat bra med nollvisionen, på 70-talet dog 1400 personer per år i trafiken och är nu nere på ~300 även fast antalet bilar ökat 4-5ggr. Det är ju riktigt bra!

Jag gick denna utbildning, ca 3,5h, här om dagen. Det var jag, knappt 30 år, och 15 kids i ~18års åldern.

Vi fick göra värderingsövningar, typ vad ska du göra om din kompis knarkar innan han ska skjutsa hem dig?

Otroligt bra och viktig utbildning för att få säkrare förare, i alla fall för kidsen.

Vi fick se lite krocktestsfilmer och lite andra filmer som visade folk som körde på folk och alla dog.

Om någon mot förmodan fortfarande vill ta körkort efter riskutbildning 1 så tror jag man tänker till en gång extra innan man ger sig iväg i bilen när man är trött eller har druckit, åtminstone de första månaderna.

En bra grej för att komma närmare nollvision tror jag kan vara att ha löpande riskutbildningar, typ vart 5e år eller något sådant. En annan att höja körkortsålder tills det att man haft barn i några månader, inget får en att fundera över risker så mycket som det…

Har inte varit ute och spridit skräck på vägarna sedan i somras. Skönt tycker säkert de flesta och faktiskt jag med

Idag när det var så fint väder så jag fick för mig att köra en sväng. Farsan trodde inte att jag menade allvar när jag frågade.

Vi tog en tur på strax över en timme. Jag backade ut från parkeringen och körde genom hela stan och ut på landet. Det var inte så mycket trafik men ändå, är rätt nöjd faktiskt!

Ska nog ge det här en chans igen :)

När man skall ta körkort så består en stor del av jobbet i att lära sig massa skumma regler om hur man ska köra och varför – på ta körkortsspråk heter det plugga teori. Det är jättetråkigt. Tyvärr så är det också jätteviktigt. Kan man inte teorin bakom att köra bil så kommer det inte gå så bra i längden.

Det finns flera sätt att plugga teori, tex. läsa en tråkig bok. Ett bättre alternativ är att plugga teori online på körkort.se. Det är ett program med tusentals teorifrågor som du kan arbeta med varvat med bilder och videofilmer för att du enklare skall lära dig körkortsteori. Körkort.se har teorifrågor för A, B och AM-körkort.

Systemet har använts av över 100 000 användare och används dagligen av trafikskolor vilket är ett kvitto på att det verkligen är bra.

Du testar gratis och är du nöjd så fortsätter du till en låg kostnad. Helt klart en riktigt bra grej! Prova här!

Det sög. Vill inte ens prata om det. Undra hur många mil man kan åka taxi för kostnaden av ett körkort?

Hela sommaren har passerat och jag har nästan inte kommit någonstans med körkortet. Jag har övningskört en del privat och fått höra från min handledare att jag måste läsa teori vilket jag kategoriskt avfärdat som trams.

Jag förstår väl också att jag behöver läsa teori men det är så sablans tråkigt. Igår bokade jag dock en provlektion på en trafikskola och tänkte därför att jag skulle vara lite duktig och tog fram körkortsboken. Jag läste ~70 sidor och fick lära mig en hel del riktigt bra saker som jag inte alls hade kunnat lista ut själv. Min top 3 lista:

  • Det är förbjudet att köra om när du får möte
  • Du får inte parkera så nära en annan bil att man inte kan komma in i den

Och den allra bästa:

  • Barn kan springa ut på vägen och bli en trafikfara

Men men, något måste de väl skriva i den över 300 sidor tjocka körkortsboken.

Jag tänkte skriva i inledningen att jag faktiskt kan köra bil men senast jag svarade ja på den frågan var när vi skulle köra folkrace på en kickoff med jobbet och det slutade så här:

Tänkte mest tipsa om den här sjukt sköna låten från Slagsmålsklubben:

Men också meddela att jag för första gången på över 10 år kört en bil! Jag och min handledare, farsan, tog oss en dubbel lektion, alltså typ 80 minuter på en väl tilltagen parkering. Det gick faktiskt ganska bra, jag trodde att bilen skulle skutta och fräsa och vara allmänt sur men den gjorde ungefär som jag hade tänkt mig.

Vi krypkörde och var allmänt försiktiga och seriösa, precis så som man skall vara på sin första övningskörningslektion. Det här med att krypköra och bara öva på att ha kontroll över bilen är svintråkigt. Jag är inte direkt känd för mitt tålamod och vilja att upprepa saker men jag förstår syftet. Det är otroligt viktigt att man verkligen känner att man bestämmer över bilen om man vill bli en duktig och säker förare.

På parkeringen så var det rätt många andra som också övningskörde och det var lite smått jobbigt att det nästan såg ut som att mammorna i de andra bilarna var i min ålder :P . Det var också en trafikskola som hade en lektion på motorcykel på parkeringen. Det var inte skitbra att handledaren körde hojjen utan hjälm. Jag nämner inte skolan vid namn men det kändes rätt oseriöst.

Wahooo. Jag har blivit granskad och godkänd!

Det är alltså någon tok på transportstyrelsen som tyckte att det var en bra ide att jag ska få övningsköra. Jag som trodde att jag hade mutat alla där för att inte släppa igenom mig, pengar i sjön alltså :/.

Farsan är också godkänd handledare, den som godkände det har nog inte läst mitt inlägg om när vi var på introduktionskurs.

Min handledare skulle tips mig om att läsa lite teori vilket han har gjort men jag har inte riktigt börjat med det. Vi ska sedan ta oss en tur på en parkering för att jag ska få lära känna bilen. Låter väldigt spännande!

Brevbäraren hade förstått poängen med körkortsguiden också. Kuverten jag fick hem såg ut såhär:

Det var ju lite lustigt :P

I söndags var jag och en hel hop kids på Introduktionsutbildning på en trafikskola i södertälje. Introduktionsutbildningen skall hålla på i 3h. Är man gammal som jag och min pappa så var det väldigt länge sedan man satt i skolbänken i 3h i sträck.

När vi kom dit så berättade pappa att han varit på streetrace här om kvällen. Han berättade hur asmycket folk hade stoppat upp hela motorvägen så att några bilar hade kunnat köra, han var heltoppad. Vi satt och väntade på att föreläsaren skulle börja prata och han kom fram och lämnade något häfte, varken jag, pappa eller tjejen som satt bredvid förstod ett ord av vad han sa. Jag hade iofs Jägermeister att skylla på men vi tyckte det kändes lite jobbigt att vi inte förstod ens de första orden föreläsaren sa till oss. Det gick dock jättebra när han väl började prata, han var riktigt rolig! Han pratade bland annat om att barn gör som vi gör inte som vi säger och att handledarna måste tänka på vad de gör inte bara när det handleder utan även annars när de kör bil, riktigt seriöst med en handledare som brukar stoppa upp trafiken på motorvägen…;)

Det visade sig sedan att tjejen som satt bredvid oss sysslade med streetrace och är således antagligen inte heller någon bra förebild.

Jag var lite orolig över att jag skulle vara själv där med ett gäng kids men som tur var var det i alla fall 3st “elever” som var kring de 25. Det satt också en artikel från en tidning om en tant som tog körkort när hon var över 60år, det kändes lite skönt.

Ett tips är att inte vara bakis och hungrig när man går på en introduktionsutbildning, det är antagligen inte bra för någon utbildning alls, speciellt inte i min ålder.

Vi fick höra att det var väldigt viktigt att betala för körkortstillstånd och handledartillstånd innan man skickar in pappren och min erfarenhet säger att det är VÄLDIGT viktigt att göra som myndigheterna säger om man vill ha saker och ting gjorda snabbt. Så för att vara säkra på att de hunnit registrera och se att vi betalat in pengarna innan vi skickade in pappren så väntade vi ett par dagar, nu är de dock inskickade och det kommer ta ca 2 veckor innan jag kan börja övningsköra.

På trafikskolan vi var på så hade de skrivit ut lappar om att man kunde bedöma deras trafikskola på körkortsguiden.se :) . Jag har inte pratat med dem tidigare utan de har hittat den själva. Jag tänkte dock gå dit med mina visitkort någon dag, de är lite snyggare.

Om ni har en trafikskola och vill ha en bunt så maila mig på daniel@it-mogul.se så skickar jag.

I min första post tog jag ju upp några ursäkter jag använt under åren för att slippa ta körkort. Min sista ursäkt var ju “Jag väntar tills det är bar mark” och som jag tidigare sagt kan inte ens jag argumentera för att kunna fortsätta dra ut på det. På vintern är det ju många som kommer sent och har problem med att ta sig mellan ställen och det funkar ju bra som ursäkt men det behöver ju inte stanna där. Här i Stockholmsområdet har vi ju en källa av aldrig sinande bra ursäkter som man kan använda året om: SL.

Jag hade ju lätt kunna använda SLs ursäkter för att dra på det här minst ett år till, att jag inte tänkte på det.

  1. På sommaren: Solkurvor
  2. På sommaren: Man får solen i ögonen
  3. På våren: Shit vad ljust det är
  4. Klassikern på hösten: Lövhalka

Har ni några fler bra ursäkter så kan ni ju dela med er av dem i kommentarsfältet.

Det tog som transportstyrelsen lovat ett gäng dagar att få blanketten för att ansöka om körkortstillstånd. Det lustiga är att det verkar som om det tar lika lång tid för dem att svara på mail…Mailade och frågade om hur många sådana här blanketter de skickar ut på ett år för ett par dagar sedan utan något svar. På mitt jobb svarar vi på mail i snitt inom 1h under kontorstid, transportstyrelsen verkar nöja sig med inom någon vecka typ.

220kr ska de ha för ett tillstånd också, man skall bifoga sin synundersökning samt svara på ett gäng frågor som påminner om frågeformulären man får när man reser till USA. Är du terrorist? Ja eller Nej. Är du nazist? Ja eller Nej, osv. Kanske tog i lite, frågorna är typ: Har du dubbelseende eller demens? ADHD och lite andra bokstäver verkar också vara en faktor, vi får väl se om jag får nått tillstånd då?

Har också bokat en introduktionsutbildning, det senaste tillskottet i att göra det surt för folk som vill ha körkort. Varje gång jag påtalar sådana här saker som är jobbiga så stämmer alla jag känner med körkort in i någon slags kör och säger: “Om du tagit körkort tidigare så hade du sluppit detta”, jaja. Det är i alla fall en ca 3h lång utbildning som går ut på att man skall förstå att man inte får supa och knarka när man ska köra bil. Det är en utbildning som både den som skall ta körkort samt dennes handledare som man vill kunna övningsköra med som skall gå. Det blir jag och farsan och sen antagligen ett gäng 16-åringar, blir spännande.

500kr/person kostar det, de är 30 personer på varje kurs. Rätt bra ny intäktskälla för trafikskolorna.